2. Terminologia historiografii pamięci

3 thoughts on “2. Terminologia historiografii pamięci

  1. Wypowiedź odnośnie postu „Przeciw mowie nienawiści”:
    Mowa nienawiści jest wszechobecna w naszej codzienności. Moim zdaniem, nie należy jednak szukać winnych, dopatrywać się przyczyny tego zjawiska na Wiejskiej czy w konkretnych grupach społecznych. Uważam, że jesteśmy temu winni wszyscy. Wynika to z tego, jakie wartości przekazujemy sobie nawzajem, a wśród tych priorytetowych nie ma niestety tolerancji. Mimo wielu akcji społecznościowych, język nienawiści jest wciąż wszechobecny. Zgadzam się z Sewerynem Blumsztajnem, który na łamach Wyborczej, krytykując listę Antify z nazwiskami polskich nazistów, porównał ją do listy umieszczonej na stronie Redwatch. Antifa, przyjmując ten sam prymitywny sposób walki, jaki stosują neonaziści, pokazała, że język nienawiści nie jest jej obcy, a tłumaczenie, że jest inaczej, gdyż ich lista jest słuszna, nie ma racji bytu. Takie zachowania pokazują, że nie potrafimy zaakceptować poglądów innych ludzi, a powinniśmy-niezależnie od tego, jak absurdalne te poglądy by nie były. Uważam, iż najlepszą reakcją na głoszenie przez innych skrajnych poglądów jest pozwolenie na głoszenie ich. Nie nienawiścią, ale altruizmem i zgodą na odmienne poglądy możemy pokazać, że jesteśmy lepsi, bo nikogo nie chcemy zwalczać. Sposobem na zmianę sytuacji w naszym kraju jest edukacja. Wychowywanie dzieci i młodzieży powinno odbywać się w taki sposób, aby udowadniać im, że warto słuchać racji innych ludzi i przyjmować je z szacunkiem, nawet jeśli są skrajnie odmienne od naszych. Taka edukacja powinna być obecna zarówno w domach, szkołach, jak i w mediach, które zdają się w ogromnym stopniu kształtować poglądy.

  2. Szanowny Panie Doktorze,

    Chciałbym poczynić kilka uwag co do przedstawionej terminologii.

    Według mnie pamięć jednostkowa jest naturalnie płynna. Pamiętamy nie tylko własną przeszłość, ale też po części pamięć rodziców i dziadków, a zatem posiadamy też pamięć pokoleniową. Trwa do śmierci jednostki pamiętającej uczestnika wydarzenia. Pamięć pokoleniowa sprawia, że pewne wydarzenia są ważniejsze dla opowieści elementarnej. Jeśli chodzi natomiast o opowieść elementarną, to moim zdaniem jest konstruowana zarówno w obrębie społeczeństwa, jak i poza nim. Konflikt polityczny często polega na konflikcie opowieści elementarnych, gdzie jedna próbuje zdominować drugą. Wreszcie kwestia pamięci kulturowej. Na dłuższą metę ma tendencję do mitologizacji dawniejszych wydarzeń, których miejsca/nośniki pamięci zanikają, a ostatni świadek wydarzenia dawno już umarł (np. Obrona Jasnej Góry).

    Wszystkie te czynniki mają znaczenie dla rozumienia charakteru pamięci historycznej.

  3. Komentarz do wykładu „Terminologia historiografii pamięci”
    Wykład wygłoszony 10 października 2011 roku. Doktor Kazimierz Wóycicki przedstawił słuchaczom terminologię historiografii pamięci.
    Najważniejsze pojęcie: pamięć zostało użyte w dziele Społeczne ramy pamięci Maurice Halbwachsa i oznacza świadomość historyczną danego społeczeństwa. Dzieli się na komunikatywną, kolektywną, kulturową i jednostkową (w języku potocznym). Pamięć jest utrwalana poprzez podobną do powieści narrację historyczną. Narrację, której świat jest wyobrażony, kontroluje naturalna chronologia wyznaczającą kolejność znanych wydarzeń. Narracja będąca dominującą w danym społeczeństwie opowieścią o przeszłości to narracja elementarna. Dla narracji ważne są miejsca pamięci oraz nośniki pamięci, np. pomniki. Innymi istotnymi terminami są m.in. przeszłość.
    Wniosek: Terminologia historiografii pamięci jest kluczowa w zrozumieniu obecnie dyskutowanych zagadnień polityki historycznej w Europie (np. interpretacje 1989 roku).

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s