Seminarium Europa Środkowa / Bałkany Zachodnie

Tematy do omówienia:

przebieg rewolucji 89 w poszczególnych krajach Bałkanów zachodnich, zagadnienie rozpadu Jugosławii

stan społeczeństw w punkcie wyjścia; przebieg konfliktów zbrojnych z zagadnienie konfliktów etnicznych; cele i metody transformacji (analiza samego pojęcia transformacji jako kategorii nauk społecznych) kształtowanie się życia politycznego (zagadnienie nacjonalizmu i tożsamości narodowych), kształtowanie się koncepcji i przebieg reform gospodarczych, procesy rozrachunku z przeszłością komunistyczną i narracja przeszłości, wyraz dokonujących się przemian w kulturze.

stosunek do kwestii integracji europejskiej, procesy akcesyjne.

zmiany struktury społecznej związane z procesem transformacji.

obraz przemian ustrojowych w b.bloku wschodnim w świecie zachodnim.

Nowe i stare elity w walce o władzę; percepcja zmian społecznych w społeczeństwach poddanych transformacji;

akceptacji demokracji i stosunek do demokratycznego państwa prawa

Student opanowuje technikę pisania pracy magisterskiej, uczy się dyskutować na tematy dotyczące przedmiotu jego badań, pogłębia swoją wiedzę, uczy się analizować i interpretować zjawiska ważne dla danego regionu. Zajęcia zakończone są napisaniem pracy magisterskiej.

3 thoughts on “Seminarium Europa Środkowa / Bałkany Zachodnie

  1. Dzięki temu, że mamy koleżanką Ewenką z Buriacji, mogliśmy ją zapytać o ten daleki i dla nas tajny kraj a też o relacji pomiędzy różnymi narodowościami, żyjącymi w Republiki, jak i o najnowsze kulturalne wydarzenia, które tam odbywają.
    Republika Buriacji jest częścią Rosji z stolicą w Ulan – Ude. W republiki mieszka koło miliona ludzi. Mieszkańcy Buriacji są zróżnicowany pod względem etniczności – Buriaci, Rosjaninie, są najliczniejszymi grupami. Poza nimi też mieszka Tatary, Eweńscy i Ukraińcy. Prawosławie, Buddyzm są religiami dominującymi, choć nie jedynymi. Po rozpadu Związku Radzieckiego odrodził Buriacki Szamanizm, jak powiedziała koleżanka to jest modna duchowna praktyka.
    Jedna z najciekawszych kwestiach dla nas była relacja pomiędzy różnymi narodowościami, szczególnie relacji Rosjaninowi a Buriatów i Ewenków. Na to koleżanka odpowiedziała, że relacje są dobre i po prostu nie ma żadnych konfliktów pomiędzy grupami etnicznymi jak i pomiędzy grupami religijnymi. Choć mi staraliśmy się jej sprowokować z pytaniami jak „czy nie są Rosjaninie uważany za wroga/ okupanta/ najeżdża”, nieudało nam się. Koleżanka powiedziała, że nawet dni święty dla wyznawców różnych religiach są dniami wolnymi od pracy dla wszystkich.

  2. Reading newest Henry Kissinger’s book „On China”, my biggest interest found a plot concerning on actions taking place at Tiananmen Square. Author describes the events from the US-China relations perspective. To understand better the vision of Central Europe, on which our classes are concerned, observations of a respected diplomat, such as Kissinger can be really helpful. Connections between the Tiananmen Square in July 1989 and a redefinition of our region to the state as we know it today, don’t need to be mentioned here.
    Coming back to China.
    What has to be mentioned though, that the differences between the American and Chinese points of view, traditions and history are having a significant spell on official relations between those two countries (Kissinger focuses on numerating and describing them in his book.). When in Spring 1989 Chinese students protested in Beijing against corruption, inflation, press restrictions and university conditions, demonstrations on the main square of the country’s capital were brutally suppressed by the Chinese government. In the shadow of world’s public opinion reaction, United States foreign policy towards China needed to be redefined. Regular and stable so far contacts between the two governments were questionable after the world reacted with disapproval to the Tiananmen Square tragedy. The question was how America should behave towards an Authoritarian regime allowing for human rights violations to turn down the nation’s voice. But this debate between both countries officials, full of empty phases and speeches about believes and traditions was suspended with problems of the Soviet Union. When communist regimes in Eastern Europe were about to collapse, this region gained America’s primary attention in order to discuss new tactics after the fall of the Berlin Wall. The Chinese problem became secondary comparing to the Soviet collapse. As Kissinger says: “the subject now was no longer the military menace of the USSR, but its growing weakness.”
    Even though „On China” is not in any sense about Central Europe, it is worth to seek for links and rethink them for a new perspective.

    1. I have just seen Kissinger’s book on China, but had no time to read it carefully. However, as a Central European, I would say the followings, in reply to your comment:
      In 1956, the Soviet troops have invaded Budapest in order to stop the effects of the revolution and, on medium term, to prevent the extension on the changes in the entire region. Later on, Prague has been also „visited” by the same troops, with the same aim. “Mission accomplished” may have reported most of those soldiers. Next decade, Poland had to adopt the law martial. Why? In Romania, people have lived for many years with the myth of the saving American army/ people/ politics to come and rescue us. That interval has to be a lesson for us and to force us understand that morality, nice dreams, even local balance of powers will always lay under the macro-political arrangements, under geopolitics and geo-strategic interests. Besides, even the Americans have a say> “Help yourself, before all else!”
      I am not the one to deny America’s good intentions or the role of EU. But as a Central European I would remind you that we did not have any common voice, force, identity here, only the national ones. Fragmented, lonely, sometimes, in pairs, other times. There had been a Central European identity before the first world war, as well as another, stronger one, in the early ‘90s. Can you say anything about them, nowadays? Kissinger himself asked, years ago, for a single phone number to call Europe… Behind the metaphor, it was the real need of a single, strong voice. Do we, Central Europeans have such a single phone number/ email address/ where to be called? And where to call, from? How much do we – still – know about each other? Do we have now, any feeling of communality, of any common route or needs?
      OK, we are – almost – all EU members. But the EU has many other topics on its agenda, some of them even crucial for its own survival. I am not asking for any humble position! On the contrary, I am trying to underline that “we” do not exists! There are the Poles with their agendas, the Romanians, the Hungarians… After the war, when Gen. Marshall was to help Europe, he asked for a single partner to cooperate with. We are many subjects, with somehow, so different agendas. And this is true both in geographical terms and economic or social ones. China is, perhaps, bigger than a large part of Europe itself. So, for a global actor as the US, our local troubles, historical memories, ephemeral animosities are hard to be seen. We should work for a Central European position, voice, agenda, with a strong set of arguments and instruments. We should “(re-)come into being” as Central Europe, we should develop our tools to convince and make our cases, we should go back on the map! Otherwise, from a global perspective, we are just some students in a public square… What happened to the Chinese students, has happened to us, as people or as countries, too many times in our history. Yes, we ought be emphatic to the Chinese victims as well as to many others around the world. But behind sympathy, we have to learn the lesson and “balance” the map according to our Central European interests!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s