Wykłady i materiały do wykładów prowadzonych w l. 2017 i 2018 poświęconych Ukrainie i stosunkom polsko-ukraińskim po roku 1991.
Odnośniki do niektórych materiałów pomocniczych na IN WEB SCRIBIS:
https://wordpress.com/post/kazwoy.wordpress.com/8262
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką współczesnej Ukrainy.
W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane węzłowe zagadnień ukraińskiej historii po 1991 roku do bieżących wydarzeń w kontekście politycznym, ekonomicznym i kulturowym z odniesieniem do ważnych wydarzeń, z nimi związanych (odzyskanie niepodległości, rewolucja pomarańczowa, rewolucja godności).
Wykład będzie koncentrował się wokół następujących bloków tematycznych:
1. Ukraińska niepodległość 1991 i dwie ukraińskie rewolucje 2005 i 2014
2. Tożsamość i narracje ukraińskiej przeszłości;
https://wordpress.com/post/kazwoy.wordpress.com/8262
3. Ukraińskie regiony i pluralizm kultur
4. Od gospodarki nakazowej i waluty kuponowej do hrywny i reform rynkowych;
5. Polityka językowa; dialekty, surżyk, dwujęzyczność
6. Kościoły prawosławne, unici i sytuacja religijna na Ukrainie;
7. Konflikt z Rosją i jego znaczenie polityczno-kulturowe; w szczególności konfliktu wokół kwestii prawosławia
8. Obraz współczesnych wydarzeń w literaturze ukraińskiej;
Wybrana literatura przedmiotu:
1. A. Wilson, Ukraińcy, Warszawa 2002.
2. M. Riabczuk, Od Malorosji do Ukrainy, Kraków, 2002.
3. J. Andruchowycz, Moscoviada. Powieść grozy, Warszawa 2015.
4. Stryjek T., Rewolucja 2013/2014 roku na Ukrainie: Od Occupy Majdan Nezałeżnosti do nowoczesnego państwa narodowego, [w:] Ukraina przed końcem Historii, Warszawa 2014.
5. Olszanski T., Trud niepodległości. Ukraina na przełomie tysiącleci, Kraków 2003.
6. Ukraina. Przewodnik Krytyki Politycznej. Z Jarosławem Hrycakiem rozmawia Iza Chruślińska, Gdańsk-Warszawa 2009.
7. Olga Hniatuk, Pożegnanie z imperium, Ukraińskie dyskusje o tożsamości, Lublin 2003.
Dodatkowe lektury:
8. O. Zabużko, Muzeum porzuconych sekretów, Warszawa 2012.
9. M. Riabczuk, Dwie Ukrainy, Wrocław 2004.
W trakcie zajęć student uzyskuje podstawową wiedzę o współczesnej Ukrainie. Pozwoli to mu orientować się w aktualnym życiu politycznym, ekonomicznym i kulturalnym, a także zdobędzie umiejętność analizy i komentowania bieżących wydarzeń.
Obecność na zajęciach oraz ocenianie ciągłe w trakcie zajęć, w tym weryfikacja znajomości pozycji z listy lektur.